رسانه ها را جدی بگیریم :عدم توجه به تذکر یکسال قبل در یزدفردا نتیجه :

خباز زاده عضو شورای شهر یزد  در مورد عدم توان وكارآيي مناسبپيمانكار اتوماسيون اداري مناطق شهرداری یزد تأكيدکرد

یزدفردا :خباز زاده عضو شورای شهر یزد  در مورد پيمانكار اتوماسيون اداري مناطق شهرداری یزد تأكيد نمود :
شهرداري منبعد از پيمانكاران با تجربه وتوانمند دراين زمينه بكارگيري واستفاده نمايند

رسانه ها را جدی بگیریم :

 آن چیز که بیش از همه چیز مهم است این است که متاسفانه رسانه ها در یزد جدی گرفته نمی شوند وگرنه خیلی مسائل قطعا اتفاق نمی افتاد

درست یکسال قبل در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 88  مطلبی تحت عنوان :به بهانه دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیک :تنها عنصری که می تواند جلوی شهردار - شهرداری- فاوا و حتی بعضا دولت را بگیرد شوراهای اسلامی شهر می باشند
و در تیرماه گذشته نیز مطلبی تحت عنوان :

 
نقدی بر عملکرد شهرداری و شورای شهریزد :چه خبر از شهرداری الکترونیک !

در یزدفردا منتشر شد که وضعیت فعلی را پیش بینی  می کرد و متاسفانه با بی توجهی روبرو شده و حال باید شاهد مشکلاتی این چنین باشیم .!!!
خباز زاده عضو شورای شهریزد  عدم توان وكارآيي مناسب  پيمانكار اتوماسيون اداري درمناطق شهرداري یزد  را تائید کرد .(جهت اطلاع  هر دو مطلب در پایان همین خبر منتشر خواهد شد )

به گزارش سرویس شهرداری و شورای یزدفردا "خباز زاده عضو شورای اسلامی شهر یزد در جلسه علنی شورا گزارشي از بازديد بعمل آمده اعضاي هيأت مديره سازمان فاوا از اقدامات وفعاليتهاي صورت گرفته توسط پيمانكارمربوطه بابت اتوماسيون اداري درمناطق شهرداري وعدم توان وكارآيي مناسب آن پيمانكار توضيحاتي ارائه نمود وتأكيد نمود شهرداري منبعد هنگام برگزاري مناقصات با بررسي هاي لازم از پيمانكاران با تجربه وتوانمند دراين زمينه بكارگيري واستفاده نمايند .

براساس همین گزارش مهندس کوچک زاده نیز در ارائه گزارش عملکرد شهرداری و شورای سوم  به  این  ناتوانی تلویحا اشاره نموده و در یکی از بند های گزارش خود چنین عنوان نمود :
اجراء سيستم جامع اتوماسيون شهرسازي وساماندهي بايگاني درمناطق شهرداري با پيشرفت كارحدود 60% اگرچه اشكالات زيادي دراين زمينه وجود دارد ولازم است فكر اساسي براي سازمان فاوا بشود واتوماسيون 13 سازمان شهرداري وبرقراري ارتباط وايرلس بين مناطق وشهرداري مركز .

گفتنی است :چها ر عضو شورای شهر یزد قبلا در 39 سئوال خود به مشکلات موجود در طرح های اجرا شده فاوا شهرداری اشاره نموده بودند و از شهدار توضیح خواسته بودند :
که در سئوال 17 : سازمان فاواي شهرداري تاكنون پروژه‌هاي متعددي را از جمله: تهيه نقشه شهر، تلفن گويا، خريد و راه‌اندازي سيستم شهرسازي از شركت ص.... رايانه، ساماندهي بايگاني و... مديريت و اجرا نموده است كه هر كدام مشكلات و معضلات خاصي را ايجاد نموده است. آخرين اين اقدامات، كانورت (Convert) اطلاعات نوسازي توسط شركت ص.... رايانه مي‌باشد مشكلات به وجود آمده براي شهروندان و سرگرداني و معطلي آنها در صف‌هاي طولاني در شهرداري را چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ چرا قبل از چاپ و انتشار فيشهاي نوسازي به صورت يك بخش كوچك، با پايلوت نمودن اطلاعات تبديل شده، كنترل و درستي آزمايي صورت نگرفته است؟ بدبيني به وجود آمده در شهروندان ناشي از اين اشتباهات فاحش را چه كسي، چگونه و با چه هزينه‌اي جبران مي‌كند؟ ضمنا اينجانبان باتوجه به ابهامات و سوالاتي كه در بين عوام و خواص وجود دارد درخواست انجام تحقيق و تفحص توسط كارشناسان ذيصلاح و مورد تاييد شورا را داريم.
و در سئوال 8 :
- آيا پس از چند سال تلاش وسيع و گسترده عوامل شهرداري و صرف هزينه ميليارد توماني آيا فضاحت جهت صدور فيش عوارض نوسازي كه موجب نارضايتي و سرگرداني اكثريت مردم يزد گرديده شهردار چه پاسخي دارد؟

ضمنا قراردادهاي متعددي با سازمان فاوا جهت مديريت جامع شهري منعقد گرديده و عليرغم اينكه اين سازمان به تعهدات خود در مفاد قرارداد عمل ننموده است و بدون ارائه صورت وضعيت و با فشار شهردار با صورتجلسه‌اي كه توسط مديران مناطق امضا شده نسبت به پرداخت وجه مورد قرارداد اقدام گرديده و تاكنون نارضايتي‌هاي زيادي را در سيستم و بين مردم ايجاد نموده و يكي از مواردي كه به صورت ملموس‌تر نارضايتي عامه مردم مشاهده مي‌شود عوارض نوسازي ساليانه مي‌باشد كه در سال گذشته و سال جاري به خصوص ايام‌ا... دهه فجر نارضايتي‌هايي را به وجود آورده است و لازم است شهردار محترم اعلام نمايند تا روز جاري عليرغم تخصص چند دستگاه اتومبيل به عنوان جايزه و هزينه كرد بالا در مقايسه با سال گذشته پرداختي‌هاي مربوطه چه ميزان افزايش داشته است؟


مطالب  آرشیوی مرتبط با موضوع فوق :

به بهانه دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیک :تنها عنصری که می تواند جلوی شهردار - شهرداری- فاوا و حتی بعضا دولت را بگیرد شوراهای اسلامی شهر می باشند


احمد ابراهیمی

31 ارديبهشت 1388 - بعدازظهر 12:23                         تعداد باردید : 4246                          کد خبر : 17041

احمد ابراهیمی
 
مقدمه:
اداره کل شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور برای دومین بار اقدام به برگزاری یک کنفرانس بین المللی در موضوع شهرداری الکترونیک و حوزه های مرتبط با آن نموده است.
کنفرانس کاملا تخصصی قلمداد گردیده و شرکت کنندگان در آن عمدتا از بین شهرداران، کارشناسان شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهرها، یا کارشناسان مرتبط با موضوع در حوزه استانداریها و فرمانداریها و مانند آن بودند.
حضور در این کنفرانس و استفاده از مقالات ارائه شده در آن منوط به پرداخت هزینه نسبتا قابل توجهی بوده و همین امر نیز سبب شده تا شرکت کننده متفرقه در این کنفرانس حضور نداشته باشند.
هر ساله در کنار این کنفرانس یک نمایشگاه نیز برگزار گردیده که در آن شهرداریها، شرکتهای دولتی، شرکتهای خصوصی و مانند آن حضور می یابند. امسال از استان یزد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد  و شرکت مهندسی محیا پرداز ، مستقردر پارک علم و فناوری یزد، حضور داشتند.
اهداف کنفرانس :
نوآوري و شکوفايي در استقرار و تثبيت مديريت واحد شهري با تکيه بر فناوري اطلاعات
توسعه ملي و داشتن جامعه مدرن در سايه تفکر و اقدامات الکترونيکي
مشکلات برگزاری :
دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیک در تهران برگزار شد. ابتدا قرار بود این کنفرانس در تاریخ 15 و 16 اردیبهشت ماه
برگزار شود و بعدا به دلائل خاص مربوط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یک هفته به تعویق افتاد و در تاریخ های 22 و 23 اردیبهشت برگزار شد .
محل برگزاری این همایش سالن وزارت کشور انتخاب شده بود، بنابر این تعدد همایشها و جلسات متنوع با حضور شخصیتهای درجه اول کشوری سبب می شد تا هم در شروع و زمان تحویل غرفه ها و هم در زمان پایان کنفرانس و تخلیه نمایشگاه تغییرات ناخواسته ای رخ دهد. مجموعا دو روز همایش و نمایشگاه تخصصی و بسیار فشرده ای برگزار گردید و امیدواریم که شرکت کنندگان نتایج خوبی گرفته باشند.
موفقیتها:
در این کنفرانس مقالات متعددی در موضوعات متنوع زیر ارائه شدند :
-   ضرورت کاربرد ICT در ارائه خدمات شهری
-   بررسی نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت و خدمات شهری
-   بررسی و ارائه مدلهای موفق شهرداری الکترونیکی در ایران و سایر کشورها
-   مدیریت الکترونیکی، شهرداری الکترونیکی و شهروند الکترونیکی
-   امنیت اطلاعات در شهرداری الکترونیکی
-   نقش آموزش الکترونیکی در انضباط اجتماعی
-   استانداردها و زیرساختهای ارتباطی و مخابراتی مورد نیاز در شهرداری الکترونیکی
-   چالشهای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات در شهرداریها
-   قابلیتهای کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور
-   مدیران و فناوری اطلاعات
-   نقش افراد در سازمانهای فناوری اطلاعات
-   نقش فناوری اطلاعات در تعامل بهینه بانکها ، بنگاههای اقتصادی ، تامین اجتماعی ، بیمه ها ، مراکز خدماتی و شهرداریها
-   سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS) و کاربردهای آن در مدیریت شهری
-   ضرورت ایجاد شهرداری الکترونیکی برای شهرهای کوچک و مشکلات اجرایی شهرداری الکترونیکی در شهرهای بزرگ
-   مدیریت فناوری اطلاعات در شهرداریها و آشنایی با استانداردهای مربوطه
-   سرویسهای الکترونیکی (E-Service) در ارائه خدمات شهری
-   نقش شهرداریهای الکترونیکی در توسعه و تحقق دولت الکترونیکی
نکات کلیدی :
نمایشگاه برگزار شده در کنار کنفرانس مرکز توجه بوده و از میان شرکتهای IT و نرم افزاری متعددی که در زمینه های تخصصی امور اتوماسیون اداری، مالی و شهرسازی فعال بوده و در این نمایشگاه با رقابت بسیاری حاضر شده بودند نکات کلیدی جالبی قابل دریافت بود که می تواند به قرار زیر باشند:
-         بین نرم افزارهای مالی، اتوماسیون اداری و اتوماسیون شهرسازی پیوستگی و یکپارچگی وجود ندارد
-         نرم افزارهای مورد تایید وزارت کشور، عمدتا بر اساس نیازهای کلان شهرها خود را آراسته و سیستمهای خود را ارائه نموده اند
-         شرکتهای مورد تایید وزارت کشور عمدتا پایتخت نشین هستند
سیستمهای اتوماسیون شهرسازی از جمله محصولاتی بودند که تنها توسط 4 شرکت کاملا شناخته شده و مورد تایید وزارت کشور به نامهای :
-         شرکت صفارایانه
-         شرکت محیا پرداز یزد
-         شرکت ایران سیستم
-         شرکت مارلیک
ارائه شده اند.
اتوماسیون شهرسازی :
اتوماسیون شهرسازی یکی از ضرورتهای مورد نیاز هر شهرداری کوچک یا بزرگ بوده که طی آن تمام اطلاعات و سوابق مختلف مربوط به وضع موجود، وضع مجاز و وضعیت آینده شهر باید بصورت یکپارچه و یکجا دیده شده و روزآمد نگهداشته شود.
چهار شرکت یاد شده همه کم و بیش تولید کننده سیستم اتوماسیون شهرسازی هستند و همه آنها نیز در پرونده پیاده سازی سیستمهای خود شهرهای مختلفی را گرد آورده اند.
 
نکته باریکتر از مو :
ارائه یک سیستم نرم افزاری توسط هر شرکتی می تواند صورت گیرد. بسیاری از نرم افزارهائی که توسط شرکتهای مختلف در دنیا تولید و ارائه میشوند ، بدون هیچ مشکلی میتوانند توسط کاربران نصب و راه اندازی گردند، اما سیستم های اتوماسیون شهرداری اندکی متفاوت هستند.
موضوع از این قرار است که اتوماسیون شهرسازی در یک شهرداری می تواند به 4 فعالیت مختلف تفکیک گردد که نهایتا منجر به بهره برداری از یک سامانه کامل می شود ، این 4 بخش عبارتند از :
1-      ممیزی سطح شهر : بمنظور کسب آخرین اطلاعات از وضعیت کنونی املاک سطح شهرلازم است تا ممیزی صورت گیرد. طبق قانون هر 5 سال می توان اقدام به ممیزی سطح شهر نمود. ممیزی کاری هزینه بر و زمان بر است
2-      نقشه های املاک شهر : بمنظور شناسائی هر ملک لازم است تا نسبت به آماده سازی نقشه های GIS  و لایه های مختلف مربوط به شهرسازی مانند لایه های عرصه، اعیان ،معابر ، کسب و پیشه و مانند آن اقدام نمود
3-      ساماندهی بایگانی : بطور متعارف هر ملک در یک شهرداری دارای پرونده های مختلف در قسمتهای مختلف شهرداری و کمیسیون های متنوع آن می باشد. کمتر دیده شده که همه اطلاعات مربوط به یک پرونده بطور کامل در یک نقطه وجود داشته باشد. بنابر این باید بایگانی هر ملک بمنظور دستیابی به وضعیت مجاز و سایر اطلاعات ساماندهی و نهایتا اسکن گردد
4-      نصب سامانه نرم افزاری : تمام اطلاعات بخشهای مختلف فوق باید وارد نرم افزار شده تا بتواند بصورت یکپارچه و جامع مورد بهره برداری قرار گیرد
تا اینجا هنوز به مشکل خاصی برخورد نکرده ایم. هرکدام از موارد فوق به تنهائی بنظر قابل اجرا بوده و می توان نهایتا همه آنها را به سامانه نرم افزاری منتقل و سامانه را آماده بهره برداری نمود. اما حقیقت چیز دیگری است و موضوع اینقدرها هم که بنظر می رسد ساده نیست. تنها از روی تجربه می توان به موضوع پی برد
در آغاز راه :
قبلا اغلب شرکتهای نرم افزاری برای آنکه رقبا وارد حوزه کاری ایشان نگردند ، تمام 4 مرحله فوق را خود انجام می داده اند. حقیقتا مبالغ هر کدام از این قراردادها نیز قابل توجه بوده است ، اما
تا به امروز دیده نشده :
-      در شهری ممیزی سطح شهر با 100درصد دقت و بدون نقص صورت گرفته باشد
-      در شهری نقشه کامل و روزآمدی با لایه های کامل و دقیق تهیه گردد
-      تمام اسناد و مدارک بدون هیچ مشکلی تحلیل و دیجیتال گردد
-      سامانه ای بصورت جامع و کامل و با رضایت قاطع استفاده کنندگان راه اندازی شده باشد
وضعیت امروز :
در یکی دو سال گذشته شرکتها بر اساس تجربیات بدست آمده از مشکلات فوق الذکر به این نتیجه رسیده اند تا تنها به فروش نرم افزار اکتفا نموده و از انجام عملیاتی مانند ممیزی و یا ساماندهی بایگانی کنار کشیده و گول قیمتهای بالای قراردادهای اینگونه را نخورده و وارد باتلاق آن نشوند.
بسیاری از شهرداریهای کشور در طول نمایشگاه برای انجام ممیزی، تهیه نقشه های GIS یا ساماندهی بایگانی شهر خود به دنبال مجری می گشتند . نکته اینجاست که این شهرداریها نرم افزار خود را تهیه نموده اند و به عبارتی دارای سیستم نرم افزاری هستند اما شرکت فروشنده نرم افزار از زیر بار سایر موضوعاتی که حقیقتا حیاتی و ضروری می باشد با ظرافت فراوان شانه خالی نموده است.
مشکل چیست :
مشکل اینجاست که حقیقتا شهرداریها یا فاوای شهرداریها از تخصص و تجربه لازم در مورد مدیریت این 4 بخش برخوردار نبوده و نمی توانند این 4 بخش پازل را به درستی کنار هم بگذارند
از سوی دیگر شرکتهای ارائه کننده خدمات نیز یا به دلیل نداشتن تجربه لازم یا به دلیل رقابت های ناشی از حضور در مناقصه یا به دلیل شیطنت و هزار دلیل دیگر می توانند نتیجه مفید و مورد انتظار را ارائه ننموده و به دلیل حجم بالای اطلاعات، نبودن امکانات و ابزار کنترل ، موضوع تنها زمانی مشخص می شود که مجری تقریبا همه پول خود را گرفته و رفته است. طول دوره این رخداد از 2 تا 5 سال می باشد در این دوره زمانی میلیونها تومان پول و سرمایه شهر و شهرداری بر باد رفته و نهایتا نیز هدف مورد نظر محقق نشده است.
آیا بوی خیانت :
هیچ خیانتی رخ نداده است. همه کارهای خود را بین 80 تا 90 درصد درست انجام داده اند و نمی توان کوتاهی بارزی را مشاهده نمود. اما قدر مسلم آنستکه خدمت یا محصول مورد انتظار به دست کارفرما نرسیده است. سرچشمه این خیانت نیز در دامن شرکت تامین کننده نرم افزار می تواند باشد زیرا این شرکتها یا باید خود نسبت به تامین اطلاعات مورد نیاز سیستم اقدام نمایند و یا اینکه به عنوان مشاور مطلع از سیستم در کنار کارفرما باقی مانده و مسئولیتهای زیر را پذیرا باشند:
-         نحوه صحیح برداشت اطلاعات ممیزی ، تهیه نقشه های GIS و یا ساماندهی بایگانی را اعلام نموده و آموزش دهد
-         نحوه ارزیابی اطلاعات بدست آمده را آموزش داده و یا اطلاعات برداشت شده را ارزیابی نموده و میزان صحت  آنرا تایید نماید
-         نحوه کنترل صحت اطلاعات وارد شده به سیستم را آموزش داده و یا نسبت به کنترل صحت اطلاعات وارد شده به سیستم اقدام نمایند
اما به دلیل نبودن عنصر نظارت مطلع یا شاید هم نبودن دانش کافی معجونی بوجود آمده که سبب گردیده تا شرکتهای فعال در این زمینه در طول این چند سال اخیر خود را مسئول اجرای سیستم ندانسته و تنها به فروش سیستم خود اکتفا نمایند و اجرائی نمودن سیستم را به عهده کارفرمای متزلزل واگذار نمایند. آنهم در سازمانی که به دلیل واگذار شدن مدیریت آن به شورای مردم نهاد ، تغییرات متعددی در حوزه مدیریت آن رخ داده است.
از سوی دیگر بنظر می رسد در کشور ما نظام و سازمانی وجود ندارد ( یا من نمی شناسم ) که بتواند با توجه به اینکه  :
-         ما در کشورمان کمتر مدیری برای بیش از 4 سال در جایگاه خود مستقر است
-         ما در کشورمان انتخاب شورای اسلامی شهر می تواند سبب جابجائی مدیریت شهری گردد
-         ما در کشورمان عموما عنان IT شهرداری را به سازمانی چند وجهی  به نام " فاوا " داده ایم و نحوه عملکرد این سازمانها را نیز در هاله ای از ابهام ، یا اغماض دیده ایم
عملکردها را در بازه های زمانی طولانی تر از یک سال و دو سال دیده و صورت هزینه های انجام شده برای رسیدن به یک خدمت یا محصول را مرور کنیم. البته در سطح کشوری این موضوع را در تحقیق و تفحص های مجلس بعنوان عنصر نظارت مردمی دیده ایم ، اما در سطوح استانی اینکار چگونه انجام می شود. با چه نیروی کارشناسی و با چند درصد دقت عمل و نظر؟
خلاصه :
-         شاید بتوان گفت شهرداری ها بیشترین تماس را با ارباب رجوع و مردم دارند.
-         شهرداری سازمانی است که کمتر درآمد دولتی داشته و بیشتر هزینه بر است و دقیقا به همین دلیل نیز به راحتی اداره آن به مردم و شورا واگذار شده است
-         ساماندهی شهرداریها با هدف گسترش عدالت اجتماعی، رفع انواع متنوع فساد اداری و دهها دلیل دیگر در شهرداریها ضرورت دارد و این موضوع جزء وظایف دولت قلمداد می گردد
-         شهرداریها به دلیل ساختار سنتی خود از تخصص لازم برخوردار نبوده و به دلیل بی مهری دولتی اکنون از توان مالی لازم نیز برخوردار نمی باشند
-         سازمانهای شبه دولتی مانند فاوا و غیره که نقش نوعی محلل را ایفا نموده نیز دچار ضعف مدیریتی ، ناپایداری مدیریتی ، جناح گرائی مدیریتی ، بی تقوائی مدیریتی و نهایتا مانند سایر بخشهای دولتی ضعف عمومی مدیریتی می باشند
-         شرکتهای ارائه کننده خدمات نرم افزاری به شهرداری ها نیز با اطلاع دقیق از ضعفها و چالشهای این سازمانها ، شانه از زیر بار بخشی از مسئولیت خود خالی نموده و تعهدی به برپاسازی یک سامانه کارآمد در خود احساس نمی کنند
-         تنها عنصری که می تواند جلوی شهردار، شهرداری، فاوا و حتی بعضا دولت را بگیرد و از هدر رفتن بودجه، زمان و سایر منابع جلوگیری کند، شوراهای اسلامی شهر می باشند که البته لازم است از اطلاعات و آگاهی لازم برخوردار گردیده و به اندازه کافی نیز متقی باشند
-         وزارت کشور نیز باید نظارت عالیه خود را بر روی شرکتهای مورد تایید افزایش داده و بویژه شرکتهای نرم افزاری را مکلف به ارائه یک بسته اجرائی جامع و کامل نماید.
-         صد درصد بودجه لازم برای پیاده سازی سامانه های نرم افزاری در شهرداریهای خارج از مرکز استان تماما توسط دولت تامین گردد.

نقدی بر عملکرد شهرداری و شورای شهریزد :چه خبر از شهرداری الکترونیک !


مانند موردی که اخیرا در مورد عملکرد فاوا شنیده شد و در صورت اجرائی شدن می تواند سبب گردد روال انجام کار از ساختار فرمایشی و سفارشی خارج شده و شکل منطقی تری بخود بگیرد تا هم برای حسن شهرت اعضای شورای شهر و هم برای خزانه تهی شهرداری بسیار مثمر ثمر گردد

16 تير 1388 - بعدازظهر 08:16                         تعداد باردید : 4261                          کد خبر : 17933


مقدمه :
بدون شک یکی از سازمانها و اداراتی که مکانیزاسیون و اتوماسیون آن و به عبارت بهتر قانونمند شدن آن بدون شک موجب افزایش رضایت شهروندان و ارباب رجوع خواهد بود، شهرداری هر شهر است. فرایند اتوماسیون و نظام بخشی در شهرداری سبب می شود ضمن آنکه انجام کار ارباب رجوع از سرعت مناسب برخوردار گردد، عدالت اجتماعی نیز در حق مراجعان اعمال شده و از مفاسد احتمالی نیز اجتناب خواهد شد.
یکی از موسساتی که می توان ارزش بهره گیری از دانش IT در آن و ایجاد تحولات شگرف ناشی از آنرا به وضوح مشاهده نمود ، شهرداری ها خواهند بود. چون به دلائل متعدد تاریخی و ساختاری، در دهه های گذشته شهرداریها از اوضاع و احوال چندان ساختار یافته و منظمی برخوردار نبوده و از یک مجموعه قواعد و قوانین مدون و منسجم ملی پیروی نمی نموده است و در شرایط مساوی تصمیمات و احکام متنوعی صادر شده است. لذا نظام بخشی این مجموعه همواره نتایجی مشخص خواهد داشت.
از این موضوع که بگذریم باید اذعان نمود که مکانیزاسیون کامل این مجموعه شامل بخشهای مختلفی بوده که از دیدگاه خاص نویسنده و به شرح ذیل ارائه می گردد.
سیستمهای لازم برای شهرداری الکترونیک :
بمنظور دستیابی به یک شهرداری الکترونیک لازم است حداقل چند سیستم مشخص در یک شهرداری راه اندازی شود تا بتوان ادعا نمود که شهردای به سوی مکانیزه شدن پیش رفته است. بدون شک ادعای شهرداری الکترونیک و شهر الکترونیک بدون این پیش سیستمها نمی تواند تحقق یابد و ادعای دستیابی به آن ادعائی واهی خواهد بود. این سیستمها می توانند شامل موارد ذیل باشند :
پورتال شهرداری : جنگ لفظی آنکه چه چیز پورتال هست و چه چیز پورتال نیست بماند، اما هر شهرداری نیاز به درگاهی بر بستر وب دارد تا شهروندان بتوانند از طریق آن ، بدون نیاز به حضور فیزیکی درخواستهای خود را به شهرداری ارائه نموده، ضمن امکان پرداخت الکترونیک، ارائه اسناد و مدارک لازم از راه دور، تایید و امضاء دیجیتال درخواستها، نیازهای کاری خود را مرتفع نمایند. اضافه بر آنچه برشمرده شده می توان به موضوع تعامل استاندارد و پویای دو یا چند جانبه با سایر سیستمهائی که در بخشهای مختلف و متنوع شهرداری فعال می گردند را نیز نام برد. بنابراین پورتال باید قابلیت های متعددی داشته باشد. این سامانه قطعا باید دارای امنیت بالا بوده و بر بستر وب و کاربری موبایل استوار باشد و با توجه به سیاست کلی نظام اسلامی، باید از منابع Open Source استفاده شود.
اتوماسیون اداری ( Paper Less ) :
این سامانه امروز در کشور ما کاملا شناخته شده بوده و عملکردهای آن بر کسی پوشیده نیست. انواع مختلف با قیمتهای مختلف در کشور با بهره گیری از منابع بومی و غیر بومی ، بر روی بسترهای مختلف وب و غیر وب ، با استفاده از منابع Open Source و غیر " ماخذ آزاد " تهیه شده است. در این سامانه نیز بهره گیری از امکانات تعامل استاندارد با سایر سیستمها اصل محسوب می گردد.
اتوماسیون مالی و درآمدها :
این سامانه نیز یک سیستم شناخته شده و بنیادین در هر شهرداری محسوب می گردد. مشکل اصلی بر سر راه بهره گیری از این سیستم در شهرداریهای کشور، ایجاد حس اعتماد به سیستم است. چون سیستمهای جدید برای ایجاد این حس در کاربران ناتوان بوده اند، بسیاری از شهرداریهای کشور همچنان پایبند بعضی نرم افزارهای تحت DOS که سالها قبل تهیه شده، می باشند و به هر دلیل به سوی سیستمهای جدید تحت ویندوز و یا تحت وب هیچگونه حرکتی نداشته اند. راضی نمودن این مجموعه از کاربران به تغییر از یک سو، و ایجاد حس اعتماد صحت و دقت عملکرد سیستم های جدید و بویژه سهولت کار با نرم افزارهای جدید، از سوی دیگر، مشکلاتی هستند که در پیش روی ارائه کنندگان اینگونه سیستمها خواهد بود. در این سامانه نیز بهره گیری از امکانات تعامل استاندارد با سایر سیستمها یک ضرورت محسوب می گردد.
اتوماسیون شهرسازی و نوسازی :
سه سیستم اتوماسیون مالی و درآمد، اتوماسیون اداری و پورتال تنها بخشهای عمومی هر سازمان و اداره ای در کشور را شکل می دهند. حال آنکه هر شهرداری با داشتن این مجموعه ها، یک سازمان مکانیزه قلمداد نخواهد شد. از دیدگاه عامیانه ، سیستم و سامانه اصلی در شهرداری را می توان سامانه شهرسازی و نوسازی قلمداد نمود. البته شهرداری به طبع حوزه وسیع فعالیت خود سیستمهای متعدد دیگری نیز نیاز داشته که از حوصله این مقاله خارج بوده و حساسیت عملکردی و نمود اداری آنها نیز چندان قابل توجه نمی باشند ، درنتیجه از آنها بدون ذکر نام عبور می کنیم تا در جائی دیگر آنها را مطرح نمائیم.
سه سامانه فوق الذکر از استانداردهای نسبتا عمومی و مشابه در تمام سازمانها پیروی می کنند. بنابر این هم تعداد تولید کنندگان آن بیشتر بوده و هم تنوع محصول بسیاری وجود دارد. به این ترتیب مشتری می تواند با فراغ بال و توجه به منابع مالی در اختیار، امکان انتخاب داشته و محصول مورد نظر خود را تامین نماید.
حال آنکه اتوماسیون شهرسازی و نوسازی، سیستمی تخصصی، بی قاعده، متنوع در هر شهر، بعضا سلیقه ای ، گسترده، پیچیده، بحث برانگیز و ... می باشد.
این سامانه به طور معمول برای راه اندازی و اجرائی شدن به 3 فرایند دیگر وابسته است :
 ممیزی املاک و معابر سطح شهر بمنظور اطلاع از وضعیت کنونی شهر
 تهیه نقشه های هوائی ، عکسهای ماهواره ای و GIS Ready نمودن آنها به همراه تهیه لایه ها شهرسازی مختلف مانند لایه های املاک، ساختمانها، معابر ، اصناف شهر و غیره
 ساماندهی بایگانی های مختلف شهر ، دیجیتال نمودن تمام اسناد مربوط به هر ملک و شناسائی و طبقه بندی آنها
هر کدام از 3 فرایند فوق، خود ورطه ای است که حضور بی برنامه در آنها ضمن تحلیل بردن زمان و منابع مالی، می تواند سبب شود تا نظام سنتی موجود در شهرداری نیز بر هم خورده و افراد سودجوی بسیاری از این نابسامانی سود ببرند. هر کدام از این فرایندها را می توان به اختصار چنین شرح داد.
ممیزی املاک و معابر سطح شهر :
هدف از انجام این فرایند کسب اطلاعات از وضعیت کنونی ساخت و سازها و معابر سطح شهر است. در قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 07/09/1347 پیش بینی شده که هر 5 سال یکبار شهرداری اقدام به ممیزی سطح شهر نماید. وجود همین قانون نشان دهنده آنست که قانون گذار می دانسته است که سیستم مدیریت و نظارت شهرداری قادر نیست تا وضعیت ساخت و ساز سطح شهر را کنترل نماید و لازم است تا در بازه های زمانی مشخصی اقدام به شناسائی وضعیت واقعی شهر نمود.
کسب اطلاعات از سطح شهر حداقل شامل موارد ذیل می گردد:
 شناسائی معابر شهر
 شناسائی املاک سطح شهر
 شناسائی اصناف فعال
پارامترهای قابل برداشت، روش صحیح برداشت، بهره گیری از فرمها و فرمتهای استاندارد برداشت، اطلاع از کدینگ صحیح، طبقه بندی اهمیت اطلاعات برداشتی، درستی سنجی برداشتها، دقت ورود اطلاعات به سیستم، دقت ترسیم کروکی ها و مانند آن همه از مواردی هستند که در به نتیجه رسیدن ممیزی یک شهرنقش کلیدی دارند.
عملیات ممیزی و داده آمائی سطح شهر تماما" وابسته به نیروی انسانی می باشد. به این ترتیب با اطلاع از ضعف مدیریت عمومی در چگونگی اداره نیروی انسانی و مشکلات مرتبط با فرهنگ کار ، گذر از این مرحله و حصول نتیخه قابل قبول امری شبیه معجزه می باشد.
تهیه نقشه های GIS Ready از املاک و معابر سطح شهر :
بر اساس کروکی برداشت شده توسط نیرو های ممیزی و ترکیب آن با نقشه های هوائی و ماهواره های و ترکیب طرح تفضیلی ريا، طرح هادی و غیره اقدام به تهیه نقشه سطح شهر می گردد. تمام نواقص ناشی از برداشتهای میدانی غلط، سبب می شود تا در زمان ترسیم نتوان انسجام و منطق لازم در ترسیم را ایجاد نمود، در نتیجه برداشت مجدد و اصلاح برداشتها ضرورت پیدا می کند.
با فرض صحت برداشتها ، یا اصلاح خطای برداشتها، گام بعدی ترسیم صحیح است. ترسیم صحیح بمعنی رعایت اصول ، استانداردها، قواعد و قوانین ویژه ای است که باید حین ترسیم مراعات نمود تا بتوان علاوه بر دستیابی به یک نقشه کامل، لایه های مختلف مورد نیاز نیز با قابلیت اتصال به بانک اطلاعات آماده گردند. حداقل این لایه ها شامل لایه های عرصه، اعیان، معابر و صنوف می باشند. عدم رعایت این اصول توسط نیروی انسانی به معنی نقص سیستم و به نتیجه نرسیدن آن خواهد بود
ساماندهی بایگانی :
مرحله سوم ساماندهی بایگانی اسناد و مدارک در بایگانیهای مختلف شهرداری می باشد. بسیاری از شهرداری های شهرهای کشور بجای یک پرونده بایگانی از هر ملک، دارای پرونده های مختلفی در قسمتها و کمیسیونهای مختلف هستند. همچنین در بایگانهای هر شهر، روش بایگانی و نگهداری پرونده ها متفاوت بوده و بر اساس محله، بر اساس نام و نام خانوادگی، بر اساس تاریخ تشکیل و مانند آن مرتب شده است. تازه کار به همین جا ختم نمی شود بلکه روشهای بایگانی در سالهای مختلف و بایگانی های مختلف نیر تغییر نموده است و یک دوره بر اساس تاریخ تشکیل طبقه بندی شده و دوره ای دیگر بر اساس نام و نام خانوادگی ساماندهی شده است
پس لازم است این پرونده های بایگانی ها تماما جمع آوری و ادغام شده، کدگذاری شده ، شناسائی شده، خلاصه برداری گردیده، اسکن و بوک مارک شده و مجددا بر اساس ترتیب خاص جدید بایگانی گردند.
اتوماسیون شهرسازی و نوسازی :
با اجرای صحیح و کامل و مرتبط هر 3 فرایند فوق و درج اطلاعات حاصل از اجرای هر کدام از آنها بر اساس نیازی که نرم افزار انتخاب شده مطرح می نماید سیستم نرم افزاری اتوماسیون شهر سازی و نوسازی راه اندازی می گردد و آنگاه می توان مشاهده نمود که یک شهروند ضمن مراجعه به شهرداری می تواند تمام گواهی ها و پروانه های مختلف مورد نیاز خود را بدون نیاز به هر نوع جابجائی کاغذی، بدون نیاز به اتلاف وقت فراوان در اتاقهای مختلف، با شرایط تقریبا مساوی با سایر مراجعان، بصورت کاملا مکانیزه دریافت مدارک ، نوبت دهی و بازدید می شود، کلیه محاسبات توسط سیستم انجام می شود، تکمیل پرونده می شود و گواهی لازم برای وی صادر می گردد، و ارباب رجوع حتی قادر خواهد بود وضعیت پرونده خود را از طریق اینترنت نیز دنبال نموده و مراحل کار را پیگیری نماید.
فاصله "خالی بندی" تا "حقیقت" :
اگر توضیحات فوق توانسته باشند بخوبی منعکس کننده نظرات نویسنده باشند، باید بتوان فرق بین مفاهیم زیر را بخوبی تشخیص داد (هرچند خوانندگان این مقاله اینترنتی قطعا از شعور بسیار بالائی برخوردار می باشند) مفاهیم مورد نظر شامل :
 شهر الکترونیک
 شهرداری الکترونیک
 اطلاعات مکان محور (SDI)
 اتوماسیون شهرسازی و نوسازی
می باشند. حال این شرایط را در یک شهر نمونه در نظر بگیرید:
 شهرداری تنها در یک منطقه از چند منطقه شهر اقدام به نصب ناقص سامانه اتوماسیون شهرسازی و نوسازی نموده باشد
 کار ممیزی شهر بصورت ناقص و بدون حصول نتیجه مورد قبول و ضمن گذشت زمان چند ساله صورت گرفته باشد و ممیزی بقیه نیز مربوط به حدود 15 سال قبل باشد
 نقشه های GIS بصورت ناقص تهیه شده یا در دست تهیه شده باشند آن هم از بخشی از شهر و با تناقض های فراوان
 ساماندهی نیمی از بایگانی یک منطقه بدون درستی سنجی ، و مابقی آن در حال انجام توسط یک شرکت با اولین سابقه کاری در حال انجام باشد
 اتوماسیون اداری فعال نداشته باشد
 اتوماسیون مالی و درآمدی فعال نداشته باشد
 پورتال نداشته باشد
در این شرایط یا شرایط نزدیک به آن، کدام عبارت را می توان به این شهر اطلاق نمود :
 شهر الکترونیک
 شهرداری الکترونیک
 اتوماسیون شهرسازی و نوسازی
 یا "شهردار خالی بند"
نتیجه گیری :
 بدون شک تمام فرایندهای توصیف شده فوق جزء آرزوها و آمال هر شهروندی است که در یک شهر زندگی می کند و به حقوق شهروندی خویش یعنی برخورداری از سازمانها و سیستمهای سالم آشنا است.
 بدون شک هر شهروندی زمان مراجعه به یک سازمان یا شهرداری متوجه خواهد شد که امور کاری وی با چه دقت ، سرعت و کیفیتی صورت می گیرد و می تواند تشخیص دهد که زحمات "کشیده شده" و "گفته شده" تا چه حد با هم سنخیت دارند
 بدون شک دیر یا زود همه هزینه ها و بودجه های صرف شده و صرف نشده ، درستی برنامه های اجرا شده و شکست خورده، حسن مدیریت و یا سوء مدیریت، بر اهل فن و به مرور بر همه شهروندان آشکار شده و به قضاوت گذاشته خواهد شد
 تاریخ هر شهر پر است از چهره افرادی که عاقلانه و صادقانه کار نموده اند و آثار و برکات خوبی از خود بر جای گذاشته اند و همچنین چهره های سیاهی که مطامع شخصی، گروهی، قومی خود را دنبال کرده و جز سیاهی و بدنامی از خود به یادگار نگذاشته اند.
 اعضای محترم شورای شهر که منتخبین مردم هستند می توانند بین آنچه انجام شده و نتیجه بخش بوده، و آنچه صرفا اشتباهات فاحش و هزینه های سرسام آور قلمداد می شوند، تفاوت قائل شده و بدون شک می توانند شهردار منصوب یا حتی محبوب خود را در مرزهای موفق تشویق و در محدوده های ناموفق کنترل نمایند. هیچ دلیل ندارد مدیری که بخشهای بسیاری را به خوبی مدیریت نموده برکنار نمود. بلکه می توان ضمن اعمال نظارت بر فرایندهای مختلف و متنوعی که در یک مجموعه بزرگ صورت می گیرد، ضمن بررسی صحت و سقم ادعاهای صورت گرفته، بصورت علنی و غیر علنی، با بهره گیری از نظرات کارشناسان مختلف سطح شهر، برای بخشهای ناموفق و مشکلات آشکاری که وجود دارد مستقیما وارد صحنه شده ، تصمیم گیری نمود و در نتیجه وظایف و تعهدات خود را در قبال مردمی که ایشان را انتخاب نموده اند، اجرا کرد ، مانند موردی که اخیرا در مورد عملکرد فاوا شنیده شد و در صورت اجرائی شدن می تواند سبب گردد روال انجام کار از ساختار فرمایشی و سفارشی خارج شده و شکل منطقی تری بخود بگیرد تا هم برای حسن شهرت اعضای شورای شهر و هم برای خزانه تهی شهرداری بسیار مثمر ثمر گردد.
 زمستان می رود و روسیاهی به ذغال می ماند.


یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا